Äntligen hemma!

Nu är vi hemma. Kändes konstigt att komma till Arlanda och se oflk med vinterjackor... Vi kom i shorts och sandaler... Kallt!

Nu ska vi packa och åka upp till kära Armsjön. Lägger upp ett litet axplock av bilder nu när jag äntligen har en uppkoppling med lite speed. Mer bilder kommer snart!

Sista kvallen i Nungwi, Zanzibar

Solen haller pa att ga ned kl ar 18.30 lokal tid och jag har just tagit sista doppet for dagen...eller sa blir det ett till... vi har varit pa stranden hela dan och trots disig dag har den varit underbar. Vattnet har svalkar mer an vad det gjorde i Paje och stranden ar suveran.

Lunchen intogs pa var favoritrestaurang har som heter Nungwi Inn. Tyvarr klantade de sig lite idag och vi fick vanta mer an en timma pa att fa in maten, sa den planerade middagen kanske blir nagon annastans nu. Maten ar billig, for mig och Chrille blev lunchen ca 150 kr for tva pers och da var det forratt och varmratt plus dryck. Drinkar kostar ca 30 kr och en ol 10 kr.

Jag har precis dealat till mig en tavla som ska sitta ovanfor var sang pa Karlbergsvagen. Den ar ca 1,5 m lang och ca 40 meter bred med snyggt och enkelt masaimonster. Chrille har inte sett den an men kommer bli stolt nar jag prutade ner priset sa pass att killen som salde den blev arg. Varfor da salja den om han inte vill!? Jag ar nojd iallafall. Jag fick den for 25 000 TSH vilket ar ca 160 kr. Bra pris for en handmalad tavla! Men sen var han som sagt riktigt arg...hihi

Chrille har legat hela dagen idag. Tror det blev for mycket sol igar for honom. Men Brith du behover inte vara orolig, jag tar hand om pojken din. Han har fatt all medecin som vi har med, vatten i massor samt lite mat. Nu ar det bara att hoppas att han orkar med pa discot ikvall.

Igar snorklade vi och det var skoj. Massa fisk sag vi, sag ut som du sa Jenny E: precis som i Hitta Nemo. Jag vart dock sjosjuk som jag aldrifg blivit tidigare pa farden dit och hem. Att den tog 1,5 timme enkel gjorde det hela inte battre...

Denna resa har gatt i ett oplanerandets tecken. Inget har vi haft bokat innan men det har lost sig hela tiden anda. Imorgon ska vi flyga 8.40 till Mombasa, Kenya och inte heller de biljetterna hade vi bokade. Forst skulle vi boka via ne kille som var hotellagare kande. Han skulle ta ut 10% som kostnad pa alla biljetterna, och med tanke pa att det skulle bli en kostnad pa 6 ganger 196 dollar tackade vi nej till detta. Helt galet! Vi fick hjalp av en tjej i en hotell reception istallet. Nu ar det bokat och det anda som vi maste gora ar att aka och ta ut pengarna inne i Zanzibar stad innan vi aker till flygplats- den ar helt utan uttagsautomat eller mojlighet till att betala med kort.

Miljon runt omkring oss ar mycket enkel. Vi bor pa ett enkelt boende och precis utanfor grinden ligger Nungwi by som ar mycket mycket afrikansk. Manniskorna dar ar fattiga med de verkar lyckliga anda. De har mat sa det racker och lever nog ett bra liv trots allt. Men det kanns konstigt nar man gar igenom byn och man ser hur de har det.

Christer, du har chockat mig med nivan pa dina swahilikunskaper. Kann pa denna: Hapana Sante.

Imorgon blir det alltsa kusten vid Mombasa; Tiwi Beach fram till 27 dec da vi aker hem. Vi har hyrt att litet beach hus for 6 pers dar det kostar 50 kr om man vill hyra egen kock (!).

Nu ska jag hem och badda Chrilles panna,

JoJo

Solen har stekt vart stackars skinn...

Nu har vi lamnat Paje och befinner oss just nu i Stone Town, huvudstaden pa Zanzibar. Imorgon ska vi pa krydd tur och sedan aka upp i norr till Nungwi som ocksa ar ett paradis.

Sedan sist har vi vi varit pa battur och sett delfiner, vi fick hoppa i och snorkla och det var en underbar upplevelse att se dem under en...Men lite radd var man allt. Jag har aldrig sett badkrukan Chrille dyka i ett vatten sa snabbt... Efter det fick vi snorkla lite och kolla in lite fisk och bjods sedan pa underbart mogen frukt i baten.

Bredvid vart hotell hittade vi en restaurang med borden rakt pa sanden och ett provisorikst tak over. Ingen elektricitet och maten gjordes rakt pa elden. Dar kakade vi igar kvall jattegod fisk och bestallde till lunch idag farsk hummer som de fiskade precis innan vi kom. 100 kr per person! Och da fick vi sakert betala dubbelt vad en lokalbo skulle betala...haha

Vi har det superbra, alla lokalbor ar verkligen trevliga och gastvanliga. Vi lar oss lite swahili och Jambo ar hej. Coolaste meningen att saga enligt killarna i receptionen ar Poa katchis kamandis som betyder cool som en banan...

Nu ska vi ga och kaka middag och sedan ga och ta en liten drink pa ett stalle som vi fatt rekommenderat.

Ciao
Jojo och Bogge

En hel dag av bara vila...

Idag har varit en dag av vila... Vi at frukost pa hotellet, inga fonster utan en underbar bris som som blaser igenom restaurangen. Efter Frukost intog vi vattnet som inte var lika varmt som igar vilket var skont. Igar var det nog 30 till 32 grader i vattnet. Idag var det lite svalknade iallafall. Vi har badat , gatt pa stranden, legat i solstolar och helt enkelt allmant tagit det lugnt. Just ja, massage har jag gjort och Chrille far det just nu. 120 kr for 1 timma och helkroppsmassage...Underbart var det... Vi har blivit polare med killen som har baren vid vattnet som nu ska hjalpa oss att fixa boende pa norra Zanzibar. Han gor varldens godaste drinkar med farsk frukt for 25 kr! Farligt farligt men ack sa underbart. Nu sitter jag och emelie i receptionen och forsoker boka boende for nasta vecka pa Kenyas kust. Det gar inte riktigt att komm fram sa vi far hjalp. Samtidigt sa forsoker vi med omsom teckensprak och omsom hjalp av var ordlista i guidebook att prata med en Masaj vid namn Josef. Mycket intressant.

Killarna ligger pa stranden...Jag har brant fotterna nar jag lag i hangmattan...och ikvall ska vi kaka grillbuffe pa hotellet och sen ga pa nagot slags disco pa nat stalle bredvid...

Mambo Mambo,

Jojo

Manga intryck pa 36 timmar...

Var ska jag borja... Det senaste dygnet sen vi kom fram till Mombasa har varit helt overkligt... Jag trodde inte man skulle bli sa chockad over kulturskillnaden... Men den ar total... Afrikaner bar verkligen saker pa huvudet...Det ar inte bara pa film...

Mombasa var en galen stad... Gratisnatten pa hostalet via Ving var pa ett stalle som jag aldrig i hela mitt liv vill komma tillbaka till. Tanker jag pa det rummet sa infinner sig en kansla som inte ar sa trevlig. Lakanen var inte frascha, rummet i och for sig rent men inte trevligt... Hua... Da ville man avsluta semestern illa kvickt. Efter chocken och efter att ha lamnat bagaget vi fick tag pa en privat chauffor som skjutsade oss sen resten av dan runt om i stan. Det var bara vi som var vita... Vi sag myller av folk, fattiga omraden, marknaden dar man sag avrattningar av hons etc. etc. Middagen var dock underbar! Vi tog rekomendation fran min guide book och tog en restaurang utanfor stan som var en av Kenyas basta och det kan ha varit en av mina basta middagar hittills. Det vart 1500 kr for oss 4 sa det var ju svindyrt enligt Kenyas valuta.  Efter det overlev vi natten pa hostaelt och 11 imorse tog vi flyget till Zabzibar och sen buss till byn Paje dar hotellet ligger. Detta ar helt galet! En strand som det ar ca 10 st pa, vit strand, blatt vatten, sma hus som vi bor i, underbar mat. Och vi motte upp med Empan och Larsa idag! Om man tanker sig en paradis strand sa ar det dar vi ar... Vi har badat i flera timmar, legat i vattnet som var varmare an luften... Inte sa svalkande... Men underbart! Drinkar har inhandlats fran barne vid stranden och snart ska vi ata middag. Svetten rinner, hihi.

Jojo

Timmarna innan av resa...

Idag har jag jobbat hemifrån... Skönt att få vara hemma lite innan vi sticker. Jag har väl inte fått alltför mycket jobb gjort men det får jag ta igen när jag kommer hem. Fick reda på av systeryster att lillstinis vart sjuk i vinterkräksjukna bara några timmar efter att jag lunchade med dem igår. Så nu hoppas jag inte att det bryter ut för mig... På flyget vore det ju toppenkul... Hua ligen inte skoj. 10 vitpepparkorn har jag inte heller...

Nu är ryggsäckarna packade iallafall. Det som tar plats är alla julklapparna som är med, haha. Erica har skickat med små klappar till mej, Chrille, Empan och Larsa med små rimm. Längtar tils jag får öppna!
Har kollat vädret på Zanzibar och det ser lite oroligt ut. Men men då får man väl ligga under en palm då och läsa en bra bok, det är ju semester iallafall!

Här kommer en liten bild på underbaraste barnet av alla: Stinis. Längtar till efter nyår då hon kommer hem från New York och jag får träffa henne igen.

// JoJo

Msn från safari

"hej! Vi har det toppen. Första dan på safari, helt ok. Imorn big 5.Lars har bränt sig o ikväll bjuds de på grillat, vi sover i täly, igår regnade de in. Vi längtar! Emelie "

Oj oj oj...

... nu är det verkligen inte långt kvar. Har börjat förstått det nu... Pengarna är växlade och passet är kopierat. Ikväll blir det tvätt samt börja småpacka lite för 2 veckor i minst 30-gradig värme!

Lars har äntligen anlänt till sin Emelie och de kommer att mötas upp med oss i Paje, Zanzibar, på fredag. Längtar!

Helgen har varit superskoj. Vi var nere i Linköping och hälsade på Chrilles kompis sedan 18 år; Sara och hennes Andreas. Vi hade en trevlig dag på stan och sedan var det 2,5 timmars konsert med Lasse W. Riktigt bra förutom mitt missöde när vi skulle hoppa över en sarg efter konserten... Inte så snygga blåmärken bak på benen samt på ryggen... Tur att de rekommenderar att inte ha korta shorts eller kjol på Zanzibar... haha, känns skönt att man kan skratta åt sitt klanteri...

Nu ska jag jobba vidare,

Jojo

Om en vecka är vi på Zanzibar...

Det är knappt så man fattar det!

Om mindre än en vecka ligger vi på stranden och njuter. Då är vi hela resegänget samlat och ska bo på detta hotell till att börja med 2 nätter: http://www.ndame.info/

Ok, man kan ju ställa sig från hur det kommer sig att vi ska göra denna resa och med vilka som vi reser. Saken är den att det hela började med att Emelie fick ett Sida-stipendium för att åka till Uganda och skriva hennes D-uppsats. Hennes Lars skulle sedan åka ned och möta upp henne för att sedan fira jul på plats. Någon gång för typ 1,5 månader sedan kläckte de ur sig om inte vi skulle haka på och möta upp dem. Några dagar senare hittade vi biljetter för 4900:- per person tor Stockholm-Mombasa, vi slog till. Några veckor senare var vi i Västerås och hjälpte våra kära gamla grannar Lena och Patrik och flytt-städa. Då berättade vi om vår resa och på mindre än 7 min (!) hade de funderat, bestämt sig och bokat. Så helt plötsligt var vi 6 st! Och nu är det snart dags! Vi har levt snålt som bara den för att kunna njuta under resan, då snackar vi att tom Chrille har sänkt sin nivå till att ha med sig matlåda varje dag!

Iväg bär det den 12/12 och hem kommer vi den 27/12.

Vi har blivit med blogg!

Nu är det som så att allt känns rätt. Vi har diskuterat länge och väl. "Är det dags nu, känner vi oss mogna, har vi verkligen tid, kommer vi klara av det, är vi beredda att offra annat?" Och vi kom fram till att ja, nu är det dags att skaffa blogg. En liten blogg som vi ska ta hand om och låta växa. En blogg som kommer följa vårt vardagsliv och startas med en otrolig resa som går till Kenya och Zanzibar.