Sista kvallen i Nungwi, Zanzibar

Solen haller pa att ga ned kl ar 18.30 lokal tid och jag har just tagit sista doppet for dagen...eller sa blir det ett till... vi har varit pa stranden hela dan och trots disig dag har den varit underbar. Vattnet har svalkar mer an vad det gjorde i Paje och stranden ar suveran.

Lunchen intogs pa var favoritrestaurang har som heter Nungwi Inn. Tyvarr klantade de sig lite idag och vi fick vanta mer an en timma pa att fa in maten, sa den planerade middagen kanske blir nagon annastans nu. Maten ar billig, for mig och Chrille blev lunchen ca 150 kr for tva pers och da var det forratt och varmratt plus dryck. Drinkar kostar ca 30 kr och en ol 10 kr.

Jag har precis dealat till mig en tavla som ska sitta ovanfor var sang pa Karlbergsvagen. Den ar ca 1,5 m lang och ca 40 meter bred med snyggt och enkelt masaimonster. Chrille har inte sett den an men kommer bli stolt nar jag prutade ner priset sa pass att killen som salde den blev arg. Varfor da salja den om han inte vill!? Jag ar nojd iallafall. Jag fick den for 25 000 TSH vilket ar ca 160 kr. Bra pris for en handmalad tavla! Men sen var han som sagt riktigt arg...hihi

Chrille har legat hela dagen idag. Tror det blev for mycket sol igar for honom. Men Brith du behover inte vara orolig, jag tar hand om pojken din. Han har fatt all medecin som vi har med, vatten i massor samt lite mat. Nu ar det bara att hoppas att han orkar med pa discot ikvall.

Igar snorklade vi och det var skoj. Massa fisk sag vi, sag ut som du sa Jenny E: precis som i Hitta Nemo. Jag vart dock sjosjuk som jag aldrifg blivit tidigare pa farden dit och hem. Att den tog 1,5 timme enkel gjorde det hela inte battre...

Denna resa har gatt i ett oplanerandets tecken. Inget har vi haft bokat innan men det har lost sig hela tiden anda. Imorgon ska vi flyga 8.40 till Mombasa, Kenya och inte heller de biljetterna hade vi bokade. Forst skulle vi boka via ne kille som var hotellagare kande. Han skulle ta ut 10% som kostnad pa alla biljetterna, och med tanke pa att det skulle bli en kostnad pa 6 ganger 196 dollar tackade vi nej till detta. Helt galet! Vi fick hjalp av en tjej i en hotell reception istallet. Nu ar det bokat och det anda som vi maste gora ar att aka och ta ut pengarna inne i Zanzibar stad innan vi aker till flygplats- den ar helt utan uttagsautomat eller mojlighet till att betala med kort.

Miljon runt omkring oss ar mycket enkel. Vi bor pa ett enkelt boende och precis utanfor grinden ligger Nungwi by som ar mycket mycket afrikansk. Manniskorna dar ar fattiga med de verkar lyckliga anda. De har mat sa det racker och lever nog ett bra liv trots allt. Men det kanns konstigt nar man gar igenom byn och man ser hur de har det.

Christer, du har chockat mig med nivan pa dina swahilikunskaper. Kann pa denna: Hapana Sante.

Imorgon blir det alltsa kusten vid Mombasa; Tiwi Beach fram till 27 dec da vi aker hem. Vi har hyrt att litet beach hus for 6 pers dar det kostar 50 kr om man vill hyra egen kock (!).

Nu ska jag hem och badda Chrilles panna,

JoJo

Kommentarer
Postat av: Hanna

Heej gumman!
Jag har läst eran blogg o följt era äventyr o det låter som att ni har det helt underbart! Jag är ju rätt avis kan jag ju erkänna :o)Ni lär ju vara härligt pepparkaksbrun när ni kommer hem. Tänkte önska er en riktigt God o härlig o annorlunda jul så hörs vi när ni kommer hem. Saknar dig! Många stora julkramar från Hanna

2007-12-23 @ 20:28:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0